Gratis zonnebrandcrème voor strandbezoekers in gemeente Bergen

Bij verschillende strandopgangen van Bergen aan Zee, Camperduin, Hargen aan Zee en Schoorl aan Zee staat sinds afgelopen week een zonnebrandpaal. Strandbezoekers kunnen daar gratis zonnebrandcrème zonder microplastics verkrijgen. Zo hoopt gemeente Bergen, in samenwerking met GGD en KWF, het stijgende aantal diagnoses van huidkanker tegen te gaan. 

De gemeente verwelkomt graag strandgasten op de gemeentelijke stranden en wil dat zij veilig op het strand kunnen verblijven. Naast de EHBO, Reddingsbrigade, zorg voor zwemwaterkwaliteit en de service van een snelle OV-verbinding naar het strand, wordt er nu ook gratis zonnebrandcrème aangeboden.

Hoe werkt het?

De zonnebrandpaal werkt als een dispenser, die hoogwaardig zonnebrandmiddel verstrekt wanneer je je hand eronder houdt. De paal geeft automatisch een afgepaste hoeveelheid. Op de zonnebrandpaal komt ook een advies over wel of niet smeren bij de actuele weersomstandigheden.

De paal werkt op zonne-energie, schakelt zichzelf ‘s avonds vanzelf uit en is beveiligd tegen het leveren van grote hoeveelheden. De paal wordt goed onderhouden en regelmatig gevuld. Op de paal staan de precieze ingrediënten van de crème vermeld. Vanaf dit jaar is de zonnebrand ook nog eens vrij van microplastics.

De vandalismebestendige paal is in vorige jaren al met succes gebruikt in onder andere Egmond aan Zee. Daar staat de paal ook dit jaar weer, met dank aan drogisterijketen DA en Yves Rocher.

Strijd tegen huidkanker

Jaarlijks komen er 77.000 nieuwe huidkankerpatiënten bij. Verwacht wordt dat dit aantal de komende jaren blijft toenemen. Vooral op een zomerse dag, waarop veel mensen naar de stranden trekken, is het risico op ontstaan van huidkanker door verbranding groter. Door bij mooi weer tijdig in te smeren met een zonnebrandcrème, wordt de kans op huidkanker fors verkleind.

De zonnebrandpaal registreert bovendien hoe vaak en hoeveel mensen crème afnemen en bij welke weersomstandigheden. Deze gegevens leveren inzicht in waar de verbeterpunten van bezoekersgedrag liggen. De leverancier deelt de gegevens met onder andere KWF-kankerfonds, die het kan inzetten voor een bewustzijnscampagne.